Gode Ideer Søges - lad os iværksætte en virksomhed sammen


Startup Ideas

Har du en god idé? En startup drøm?

Har du en god idé, enten en forretningsidé eller en produktidé. Men du mangler teamet til at eksekvere på den? Vi er i den omvendte situation. Vi har teamet, klar til at gå i gang. Vi leder efter levedygtige produkt-drømme som vi kan bygge forretning omkring - sammen med dig.

Kom og pitch din idé til os!

Lyder det for godt til at være sandt? Den er god nok. Nogen gange er du bare heldig!

Vi kalder os selv software angels en sjælden blanding af tidlig-stadie business angel investorer, softwareudviklere og erfarne forretningsudviklere.

Her er hvordan processen med os fungere - hvert trin leder potentielt videre til det næste:

1 - Tag kontakt

Det begynder med, at du kontakter os. Ring: +45 20 87 25 30. Det er bare en 5-10 minutters samtale, så ring til os med det samme. Vi introducerer os til hinanden, udveksler kontaktinformation og du nævner din idé, bare i overskrifter - du skal ikke afsløre nogle hemmeligheder endnu. Vi skal bare have have det store billede til at starte med.

2 - Non-Disclosure Agreement

Hvis din idé er noget af en hemmelighed, og du gerne vil holde den tæt til kroppen og kun afsløre den for så få mennesker som muligt. Så vil vi forberede en gensidig Non Disclosure Agreement (NDA). Begge parter skriver under før vi fortsætter. Din idé er beskyttet og du kan tale frit fra leveren.

3 - Interview

Vi mødes og du præsenterer din idé. Hvis du er i København ligesom os, vil vi meget gerne mødes et sted. Men hvis det er mere oplagt kan vi tage et videomøde. Du behøver ikke forberede noget særligt, bare kom med det du har. Vi skal nok facilitere interviewet.

4 - Vurdering

Vi vil vurdere din idé, grundigt. Vi har udviklet et rammeværk for at vurdere idéer. Det berører både forretningsudvikling, produktudvikling og softwareudvikling. Du vil få detaljeret feedback på din idé og hvordan vi forstiller os, at den skal tages til markedet og udvikles til et produkt og en forretning. Det er vejledning, gratis rådgivning. Selv hvis vi ikke skal fortsætte sammen vil du have fået denne vurderingsrapport gratis.

5 - Fælles kortlægningsworkshop

Hvis vi er enige - det vil sige; vi tror på din idé og du tror på vores team og vores måde at arbejde på, så vil vi fortsætte med en fælles kortlægningsworkshop. Det er her du - og dit team hvis du har et - vil møde hele vores team, og hvor vi straks dykker ned i de finere detaljer omkring hvordan man bygger en virksomhed sammen. Vi har skabeloner og standarder for alt hvad vi behøver: indledende vilkår, ejerskabsaftaler, etablering af bestyrelse eller advisory board, virksomhedsværdisætning, budgetter, markedsprognoser, intern kommunikationsinfrastruktur, forretningsplaner, websites, SoMe strategier, komplette tech-stacks, medarbejderaktieprogrammer osv. Hvis du selv allerede har nogle af disse detaljer på plads, så sammenligner og mixer vi dem sammen. Formålet er blot ikke at sidde på hænderne. “Hvis vi skal gøre det her, så skal vi gøre det”.

6 - Startup start

Vi er blevet enige. Papirerne er underskrevet. Arbejdet er planlagt, nu skal vi eksekvere planen. Vi starter virksomheden sammen. We’re in business.

Er det virkelig så enkelt?

“Ja” og “Nej”.

De seks trin kan virke enkle når det opremset, men de repræsentere en masse destilleret viden af mange års erfaring med at bygge adskillige virksomheder, produkter og softwareapplikationer selv, samt rådgivning og mentorskab til talløse andre vi har arbejdet for som konsulenter.

Og vi advarer dig; trinnene bliver gradvist sværere, og de er ikke alle sammen så lette som det første og sidste, henholdsvis “ring til os” og “Skriv under her”.

“Ja” - I teorien er det enkelt. Men i den virkelige verden starter vi en virksomhed, så “Nej” det er ikke bare en gåtur i parken. Den vigtigste ingrediens er hårdt arbejde. Og vi er kun lige startet.

Vi kan give dig en smugkig af de trin der følger, men lige nu er de ikke så vigtige. Når vi når til dem, er du jo med ombord.

  • Byg en MVP eller en pretotype
  • Etablér et kort feedback loop med kunder og brugere
  • Søg og find et market fit (bekræft en ægte value proposition)
  • Få penge fra markedet (sælg!)
  • Byg flere features, baseret på bruger-feedback

Herfra kan det tage mange veje. Byg for at sælge__, _skab en profitabel forretning, skabe en vidunderlig og bæredygtig arbejdsplads med glade kollegaer.

…Hvad er din drøm?

Hvodan ser vores team ud?

Lars Kruse

Lars KruseKlik for at se Lars' LinkedIn profile

CxO profil. Har arbejdet som CEO, CMO, CTO, bestyrelseformand i både faste og interim positioner. Konsulent, softwareudvikler, facilitator, personlig mentor og coach til tech og leder talenter og professionelle. Har en master i datalogi og kommunikation og en master in Business Coaching (lederskab). Har startet 6 virksomheder og har 22 års erfaring som virksomhedesentreprenør. Har været arbejdsgiver for hundredevis af (primært) softwareudviklere og -specialister gennem tiden. Lean evangelist, DevOps thought leader, public speaker, blogger, business angel, investor, pizzabud, cykelmekaniker, vicevært, handyman.


Simon Grønborg

Simon GrønborgKlik for at se Simon's LinkedIn profile

T-shaped tech lead profil. Har arbejdet som CTO, tech lead, systemarkitekt, product owner, softwareudvikler, UX-designer, markedsanalytiker, cloud infrastrukturarkitekt. Har en bachelor i Computer Science. Har startet 2 virksomheder. Har ledet go-to-market strategier for SaaS produkter. Har praktisk erfaring med brugerinvolvering, A/B testing, kundesegmentering, data-drevet produktudvikling, automatiserdede deploys. Er DevOps og Serverless evangelist og svoren tilhænger af The Startup Way.


Andre medlemmer i teamet

Other membersNogle teammedlemmer flyver under radaren

Lars og Simon vil utvivlsom blive involveret. Men andre medlemmer af vores team flyver stadig under radaren. Mest fordi vi endnu ikke ved præcist hvilke roller, der er brug for til at skabe en forretning omkring ligepræcis din idé, før end vi har hørt noget mere. Men du kan være sikker på, at vi har midlerne og forbindelserne til at sætte det rigtige team.


Hvad med pengene?

Vi skal have etableret et market fit før vi skal ud og lede efter ekstern funding. For at etablere et market fit skal vi bygge enten et Minimum Viable Product (MVP) eller en pretotype. Altså bevise, at der er kunder til forretningsidéen.

Stol på os - vi kender den her sti.

Vi er selv investorer, og vi har selv midler til at kickstarte virksomheden. Måske har du, eller nogen i dit team, også penge at investere? Hvis du kommer med kapital er det velkomment - men ikke et krav.

MVP’er er ikke dyre og vores team vil arbejde for sweat equity (medarbejderaktier). Vi kan søge iværksætterstøtte hvis det bliver relevant. Så til at begynde med har vi det, vi skal bruge.

Vi tror virkelig på startup mundheld som “Tænk stort, start småt, skalér hurtigt” og “Før du får penge i ekstern funding, skal du ha’ nogle fra kunderne”.

Når eller hvis tiden kommer, hvor vi har brug for ekstern funding, så har vi adgang til business angel investorer, som ville elske at komme med på et eventyr. Vi kan selv lede et syndikat af investorer. Men lad os ikke gå dertil for det er nødvendigt.

Et egnethedsfilter

  • “Er alle idéer velkomne? Eller er der nogen regler?”
  • “Yep! Der er regler!”

Vi har lavet et lille egnethedsfilter. Ideelt skal du og din idé, kunne matche alle fem udsagn nedenfor. Det vil give os den bedste start.

Crowd værdierne

CROWD værdier

Studér vores CROWD værdier. Det er vores kompas. Når vi er i et beslutningsvakuum og ikke kan komme videre, så går vi tilbage til vores værdier og finder svarene dér. Tænk over om disse fem værdier også kan være dit kompas. Ellers komme vi til at trække i hver vores retning.

Software i ligningen

For at udnytte vores team best muligt, så skal din idé på et eller andet niveau være baseret på software. Vi er software angels. Hvis ikke din idé er til et softwareprodukt, så er der formentlig andre som kan hjælpe dig bedre end os.

Der er en vision

Er der en vision bag din idé? Det skal der være! At bygge et produkt er én ting, men at tage det til markedet er historiefortælling. Der skal være en god historie som du selv kan relatere dig til. Spørg dig selv “hvorfor” du gerne vil bygge dette produkt? Det skal tilbyde værdi til nogen, udenfor dig selv. “Fordi jeg gerne vil være rig” er ikke noget godt svar.

Det er en ny begyndelse

Din idé skal være på et tidligt stadie - en frisk start. Det er ikke noget problem hvis du har lavet markedsanalyser, forretningsplaner, sat et team, eller måske endda starte en virksomhed. Med tidligt stadie tænker vi mest på sundhedstilstanden af din idé. Vi starter ikke op, med nogen form for gæld i bagagen. Ikke teknisk gæld, organisatorisk gæld, relationel gæld, taknemmelighedsgæld eller fiskal gæld. Hvis du har nogen af den slags gældsposter (eller andre) så skal du være parat til at kaste dem overbord, og starte på en frisk sammen med os.

Det skal hellere være før end senere

Vores team er klar til at sætte sejl og tage afsted. Selv de bedste idéer er ikke noget værd uden handling og vi er utålmodige efter at komme i gang og finde det sagnomspundne market fit. Hvis ikke du er klar til at tage afsted nu. Hvis din idé er for fremtiden - men ikke nu, så hold fast i den tanke. Og kom tilbage når du er klar.

Du har sikkert flere spørgsmål til os, som ikke er bevaret i ovenstående? Vi glæder os til at høre fra dig - ring NU!

Better Call Lars